تفاوت مشاور، کوچ و منتور چیست؟

در این مقاله میخواهم در رابطه با تفاوت بین مشاور، کوچ و منتور صحبت کنم:

اگر بخواهیم به طور خلاصه تفاوت این سه رو بررسی کنیم ابتدا به بررسی تک تک آنها می‌پردازیم.

مشاور:

مشاور کسی است که بر اساس مطالعات دانشگاهی و کتب مختلف، با مراجع کننده صحبت کرده و راهکار می‌دهد و لازم به ذکر است که در تمام مراحل مشاوره ، مشاور به هیچ عنوان همراهی نمی‌کند.

در طول مشاوره ،مشاور راهکار تجویز می‌کند و مراجع باید راهکار را قبول کرده و انجام دهد.

معمولا تخصص مشاور در یک زمینه بخصوص می باشد و برای حل یک مشکل با مراجع کار می‌کند و وقتی مشکل بر طرف شد صحنه را ترک می کند.

قالبا مشاور با مسائل خارج از تخصصش در گیر نمی شود.

کوچ:

کوچ با همراهی کامل با مراجع، دغدغه های مراجع را بررسی می‌کند. کوچ با همراهی مراجع با مشخص شدن موضوع و چالش، وضعیت را بررسی میکند، یک نقشه راه اجرایی تهیه می‌کند و در کنار مراجع برای تجزیه و تحلیل و حل مسئله کار می‌کند. باید توجه داشت که در کوچینگ، کوچ راه حل نشان نمی‌دهد و تجویز نمی‌کند و متخصص خود مراجع است. باید توجه داشت که در کوچینگ لزوما کوچ تخصص مراجع را ندارد. در کوچینگ مراجع متخصص است و کوچ با تخصص خودش و سوالاتی که هدفمند و تخصصی هستند از مراجع راه حل را از دل خود مراجع استخراج می کند.

منتور:

منتور شخصی است که قبلا یک راهی را رفته است و کاری را انجام داده و در آن کار تجربه کسب کرده و می‌خواهد آن تجربه را در اختیار شاگرد یا مراجعش قرار دهد.

مثلا فرض کنید یه کابینت ساز که ۲۰ ساله به این شغل مشغول است ،می‌خواهد شغلش را به شاگردش یاد بدهد و تجربیاتش را در اختیار مراجعش قرار دهد . البته منتور با مراجع یا شاگردش همراهی می‌کند و راه را نشان می‌دهد.

با بررسی سه تعریف بالا به راحتی می‌توانیم تفاوت مشاور ،کوچ و منتور را دریابیم.


منتور کسی است که در کسب و کاری تجربه لازم را پیدا کرده و در اون کار متخصص شده و تخصصش را به مراجع انتقال می دهد ولی کوچ لزوما نیاز نیست که در مورد کسب و کار مراجع تخصص داشته باشد و کوچ با سوالات تخصصی و دستورالعمل نهایی می‌تواند مراجع را از جایی که هست به نقطه مطلوب سوق دهد (با همراهی)

 

 
جعبه دانلود فایل
فایلی برای دانلود وجود ندارد.
دیدگاه‌ها ۰