اصطلاحات رایج ملکی-مشارکت در ساخت

اصطلاحات رایج ملکی-مشارکت در ساخت

مشارکت در ساخت به چه معناست؟

مشارکت در ساخت به معنای شریک شدن چند نفر در یک پروژه ساخت و ساز است؛ و هر کدام از طرفین با نسبت آورده ای که دارند با هم شریک می‌شوند.
به عنوان مثال، شما خانه ای کلنگی دارید که قصد ساخت و تبدیل شدن آن به ساختمان با آپارتمان های زیادتر را دارید. و خودتان تخصصش را ندارید.
اینجاست که مشارکت در ساخت معنی پیدا می‌کند. سازنده می آید و با تخصص و آورده اش با شما شریک می‌شود که خانه کلنگی شما تبدیل به یک ساختمان با آپارتمان های فراوان می‌شود.

✅مزایای مشارکت در ساخت:

۱- افزایش قیمت ملک
۲- بروز شدن ساختمان
3- ایجاد سود برای مشارکت کنندگان
۴- تبدیل سریعتر ملک به پول و نقدینگی
5- جلوگیری از اتلاف انرژی و کاهش هزینه های ساختمان
در مشارکت در ساخت به طور اتوماتیک سرمایه ها افزایش پیدا می‌کند و از فروش آن سود بیشتری نصیبتان می‌شود.

🔴معایب مشارکت در ساخت:

مشارکت در ساخت باید با آگاهی تمام صورت بگیرد چه بسا مالکین و سازندگانی که پس از انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت در راهروهای مراکز قضایی معطل مانده و دعوایشان طولانی شده و به نتیجه نرسیده و همچنین در راستای انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت باید از افراد خبره و املاک با تجربه استفاده کرد و احتمال کلاهبرداری را به صفر نزدیک کرد.

⭕️نکات حقوقی در مشارکت در ساخت:

نکته ای که باید در مشارکت در ساخت مورد توجه قرار گیرد این است که میزان ریسک مالکان بیشتر از سازندگان است چرا که مالک یا مالکین تمامی سرمایه خود (که دارای ارزش مالی) زیادی هست ،به عنوان آورده در اختیار سازنده قرار می‌دهند در حالی که در شروع مشارکت در ساخت، سازنده آورده ای کمتر از مالکین یا مشارکت دهندگان دارد و اغلب سازندگان بودجه ساخت و ساز را ندارند و به امید پیش فروش سهم خود وارد ساخت و ساز می‌شوند و در نهایت نتیجه حاصل نمی شود.
پس در انتخاب سازنده کاملا دقت کنید (با تحقیق میدانی و رصد نمونه کارهای قبلی و….)

حتما در انتخاب املاک و همچنین مشاور املاک مربوطه و داور و نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت دقت کامل را داشته باشید.
لازم به ذکر است قبل از تحویل ملک به سازنده کلیه عوارض شهرداری و بدهی های آب و …. را تسویه و رسید آن را دریافت کنید.
سازنده در طول انجام پروسه مشارکت در ساخت تعهداتی را بر عهده دارد . که البته این تعهدات به نوع قرارداد بستگی دارد و متغیر هست.
از مهمترین آنها پرداخت هزینه های ساختمانی و همچنین هزینه های اداری میباشد و همچنین پرداخت مبلغ بلاعوض به مالکین و مبلغی به عنوان اجاره بها در زمان پروژه مشارکت در ساخت است.
در رابطه با انتقال قدر السهم از مشارکت دهندگان(مالکین) به سازنده در چندین مرحله بر اساس هزینه هایی که سازنده (سازندگان) کردند، انجام می شود.
۱- بعد از گرفتن جواز ساخت
۲- بعد از سفت کاری
۳- بعد از تحویل ملک (قابل استفاده یا سکونت)
4- بعد از دریافت صورت مجلس تفکیکی

‼️کلاهبرداری در مشارکت در ساخت:

کلاهبرداری به معنای بردن مال و اموال کسی با نیت سوء و همراه حقه بازی
کلاهبرداری از طرف مالک در مشارکت در ساخت:
هرگاه شخصی به عنوان مالک وارد قرارداد مشارکت در ساخت شود و بعدا مشخص شود که سندها جعلی بوده و فرد مالک اصلی نبوده و فرد مبلغی را به عنوان بلاعوض دریافت کرده در این مورد کلاهبرداری رخ داده.
کلاهبرداری از طرف سازنده در مشارکت در ساخت:
پس از اخذ جواز ساخت معمولا مبلغی توافقی از عرصه از طرف مالکین به سازنده پرداخت می‌شود اگر سازنده مبلغ را اخذ کند و معلوم شود که سازنده جواز ساختش جعلی بوده و جواز اخذ نکرده و سوء نیت داشته باز کلاهبرداری از طرف سازنده رخ داده.

⚜️در پایان شما عزیزان را با چند پروژه امن در جهت سرمایگذاری و پیش خرید آشنا میکنم
برای معرفی سازندگان بنام و معتبر و مطمئن با ما تماس بگیرید

دیدگاه‌ها ۰