بیزینس پلن چیست؟

بیزینس پلن چیست؟

بزینس پلن فراتر از یک سند است و به شما در ترسیم اهداف خود و رسیدن به آنها راهنمایی و کمک میکند و به شما امکان اینکه نتایج را تجزیه و تحلیل کنید را می دهد، تصمیمات استراتژیک بگیرید و روش عملکرد و رشد کسب و کارتان را بررسی کنید. به صورت خلاصه، اگر قصد راه اندازی یک کسب و کار دارید یا به فکر این هستید که کسب و کار خود را به سرمایه گذاران معرفی کنید، نوشتن یک بیزینس پلن می‌تواند شانس  موفقیت شما را زیاد کند.

عموما نوشتن و آماده کردن بیزینس پلن کار دشواری نیست. در این راهنمای جامع، ما به شما نشان خواهیم داد که به چه صورت آسان  و سریع یک بیزینس پلن بنویسید که با کمک آن بتوانید به نتیجه های مطلوب برسید. نگران نباشید، لزومی نداره که در این کار ماهر باشید تا یک بیزینس پلن عالی فراهم کنید. این راهنما به شما نشان می‌دهد که به چه صورت برنامه خود را قدم به قدم و بدون هیچ‌ اشکال یا ناامیدی انجام دهید.

چرا باید بیزینس پلن بنویسیم؟

آیا هنوز به اهمیت نوشتن بیزینس پلن برای کسب و کار خود پی نبرده‌اید؟ آیا نمی‌توانید کارهای مربوط به راه اندازی کسب و کار خود را سریع انجام دهید؟ مطمئنا داشتن بیزینس پلن به شما کمک خواهد کرد که کسب و کار خود را خیلی زود راه اندازی کنید

یک بیزینس پلن موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

در صورتی که نظرات گوناگونی در مورد چگونگی ساخت یک بیزینس پلن وجود دارد، اما سه ویژگی حیاتی را برای شما بیان خواهیم کرد که هر طرحی باید آنها را داشته باشد تا بتواند موفق شود.

1_ خاص بودن

زمان ساخت طرح کسب و کار باید مشخص کنید هدف شما چیست.
باید به این فکر کنید که کسب و کار شما در آینده به چه صورت خواهد بود. در اول کار، خیلی مهم است که همه اطلاعات را در جایی بیاورید.
این اطلاعات حاوی تعیین ضرب‌الاجل برای اهداف می‌شود. نباید از یاد ببرید که انسان تمایل زیادی به عقب انداختن کارها دارد و اگر تاریخ دقیقی را برای دیگران و خود مشخص کنید تا احتمال این کار بسیار کم شود.

وقتی KPI ویژه برای خود و تیم‌تان مشخص کنید، تشخیص اینکه به اهداف خود می‌رسید یا خیر، ساده تر می‌شود. همین کار در مورد شناخت مخاطب و بازار هدف نیز صدق می‌کند. هنگامی که بدانید قرار است خدمات  یا محصول خود را به چه افرادی بفروشید، راحت‌تر می‌توانید برای آن برنامه ریزی کنید و به سود برسید.
اینکه بگویید بازار هدف ما نوجوانان و خانم‌ها  هستند، فایده ای برای شما ندارد. اینکه تعیین کنید که بازار هدف شما خانم‌های 20 تا 35 سال هستند و تمایل خاصی به محصول شما دارند، می‌تواند مقدار فروش شما را زیاد کند. زمانی که این را بدانید، می‌توانید روش فروش بهترین محصول خود به آنها را شناسایی کنید.

2_ واقع بینانه بودن

این ویژگی در بیزینس پلن،  اهمیت زیادی دارد. زمان کار بر روی طرح کسب و کار خود باید صددرصد واقع بین و صادق باشید. اگر کاملاً قانع نشده‌اید که می‌توانید در 6 ماه آینده فروش خود را تا50درصد افزایش دهید، به وام دهندگان ،سرمایه گذاران، کارمندان و شرکا خود نگویید که به این هدف خواهید رسید.

اینکه خیلی امیدوار روبه جلو حرکت کنید، هم وسوسه انگیز و هم جذاب  است؛ اما وقتی به آن اهداف نرسید، صدمه زیادی را متحمل خواهید شد. در اول کار بهتر است بگویید فروش خود را 20 درصد قرار است افزایش دهید، تا اینکه هدفی بسیار بزرگ برای خود مشخص کنید که رسیدن به آن غیرممکن است. دروغ گفتن در زمان نوشتن بیزینس پلن هیچ سودی برای شما ندارد و خیلی زود آشکار می‌شود.

3_انعطاف پذیر بودن

تا  اینجا متوجه شدید که باید روی طرحی خاص و واقع بینانه کار کنید. اکنون وقت انعطاف پذیری طرح خود است.
طرح کسب و کار شما سندی زنده است که باید بتوانید آن را به مرور زمان به روز کنید.

بخش مشخصی از برنامه شما حدس و گمان است. به همین دلیل باید بتوانید در طول مسیر خود نظریه های غلط را از برنامه حذف کنید و برای آن ها برنامه‌ای جایگزین انتخاب کنید. اگر می‌بینید که مدل کسب و کاری که تعریف کرده‌اید به گونه ای که فکر می‌کردید کار نمی‌کند، فقط به این خاطر است که روی موارد غلط در طرح خود گیر کرده‌اید و تمایلی به تغییر آنها ندارید.

در صورت نیاز باید بتوانید مدل کسب و کار دیگری را آزمایش و مدل خود را به روز کنید. در تجارت، انعطاف پذیری حرف اول است. اعتراف به اینکه اشتباه کرده‌اید ننگ آور نیست و شما این فرصت را دارید که راه و روش اشتباه خود را تصحیح کنید.

دیدگاه‌ها ۰