مزیت رقابتی در کسب و کار

مزیت رقابتی در کسب و کار

به عبارت بهتر وقتی شما بتوانید مزیتی را برای مشتری هایتان ایجاد کنید که رقبای شما نتوانند آن مزیت را برای مشتری ایجاد کنند، آن مزیت را مزیت رقابتی می گوییم…

  • برخی از نمونه های مزیت رقابتی به شرح زیر است:
  • قیمت معقول کمتر نسبت به رقبا
  • پکیج و بسته بندی شیکتر نسبت ره رقبا
  • زمان ارسال محصولتان نسبت به رقبا کمتر باشد
  • برای محصولتان یک موقعیت جغرافیایی خاص را در نظر بگیرید.
  • تکنولوژی های جدید را بکار بگیرید.
  • در کلیه فرآیند تولید و ارسال به مشتری از نیروی متخصص استفاده کنید.
  • خدمات قبل از فروش، حین فروش و پس از فروش مناسب داشته باشید.

برای مثال دی جی کالا به شکل تجارت الکترونیک محصولاتش را در اقل زمان به دست مشتری ارسال کرده و تضمین سلامت محصول یا برگشت محصول سفارش شده توسط مشتری را دارد و به این صورت از رقبا پیشی گرفته است
همچنین برخی از پیجهای فروش در اینستاگرام که محصول خود را با گارانتی در کمترین زمان به دست مشتری می‌رسانند.

اهميت مزیت رقابتی:
اگر می‌خواهید کسب و کاری را راه اندازی کنید باید بدانید که قبل از شما رقبای قدیمی تر، آن کسب و کار را راه اندازی کرده اند .
پس برای موفقیت در کسب و کار نه تنها باید مثل رقباتان بلکه باید بهتر از رقباتان باشید. وگرنه در ابتدای کار کسب و کارتان منحل خواهد شد.
پر واضح است که در شرایط عادی مشتریان از رقبای قدیمی شما خرید می‌کنند پس شما باید در ابتدا عادت مشتریان را تغییر دهید و کاری کنید که محصولات یا خدمات شما را خریداری کنند.
در این حین شما احتمالا نمی‌توانید نوع آوری خاصی انجام دهید بلکه باید مزیتی را ایجاد کنید که رقبای شما از انجام آن ناتوان یا عاجز باشند.

چگونه مزیت رقابتی ایجاد کنیم و از مشتری پیشی بگیریم؟
تحلیل رقبا: عملکرد رقبا را دنبال کنید و ببینید رقبا چه خدماتی را ارائه می‌دهند و چه خدماتی را ندارند یا بررسی کنید ضعف رقبا در ارایه خدمات در چیست؟ نقاط ضعف رقبا را پیدا کرده و به عنوان نقطه قوت خود تبدیل کنید.

تحلیل مشتری:
مشتری ها را بررسی کنید. این مشتریها هستند که برای کالا یا خدمات شما پول پرداخت می کنند.
ارزش‌هایی برای آنها در نظر بگیرید. ارزش‌هایی بیشتر با هزینه کمتر…
مثلا اگر کار شما ارائه خدمات در زمینه حمل و نقل است و قیمت شما با رقباتان یکسان است، سعی کنید خدمات پس از فروش عالی در اختیار مشتری هایتان قرار دهید.
بدیهی است در این صورت مشتری تصمیم می‌گیرد شما را انتخاب کند .
کسب دانش در تیمتان:
اگر شما در بخش‌های مختلف سازمان خود تیمی متخصص داشته باشید.
به عنوان مثال در بخش فروش، آنوقت می‌توانید در بخش فروش کالا یا خدمات موفق تر باشید حتی اگر محصولاتتان مانند محصولات رقباتان در بازار باشد.

سه استراتژی برای ایجاد مزیت رقابتی وجود دارد:

  1. مدیریت هزینه
  2. متفاوت بودن (تمایز)
  3. تمرکز(تمرکز هزینه و تمرکز تنوع)

1 – مدیریت هزینه

در این استراتژی هدف اینست که محصول را با کمترین قیمت عرضه کنیم به طوری که از کیفیت آن کم نشود برای این منظور باید محصول با کمترین مبلغ ممکن تولید شود. یکی از روش‌های کاهش هزینه تولید، تولید محصول یا کالا در مقیاس بزرگ است.

چنانچه اگر شرکتی بتواند محصول را در مقیاس بزرگ تولید کردهو در قیمت پایین‌تر نسبت به قبا بفروشد، موفق به اجرای استراتژی مدیریت هزینه شده و می تواند از این مزیت سود ببرد.

2 – متفاوت بودن (تمایز)

در استراتژی تمایز ،محصولات یا خدمات یک کمپانی متفاوت ار رقباست. در این حالت محصولات/خدمات یک شرکت با کیفیت بالا یا محصولات جدید به دست مشتری می رسد.

اگر شرکتی بتواند استراتژی تمایز را با موفقیت پشت سر بگذارد آنوقت می‌تواند قیمت را نسبت به رقبا بالاتر بگذارد.

3 – تمرکز (تمرکز هزینه و تمرکز تنوع)

در استراتژی تمرکز، کمپانی تمرکزش را بر بازار کوچکتر می گذارد. این استراتژی در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که مشتریان خواسته ها ی مختلفی داشته باشند.و شرکت نیز بتواند بر اساس نیازهای مشتری ،محصولات/خدمات آنها را فراهم کند.

دیدگاه‌ها ۰